Thursday, December 31, 2009

adakah itu realiti atau satu ilusi..

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

ASSALAMUALAIKUM kepada yang mentafsir dan mencari-cari ape yang perlu di cari dalam melangkapkan kehidupan sementara ini..

emm..ini merupakan kawan penulis yang ingin cuba menjalankan amanah yang di sampaikan pemilik blog untuk menjaga laman rasmi ini..

emm..tidak banyak untuk di perkatakan.. cuma sekadar perkongsian buat kita yang bergelar hambanya..

emm..

minggu lepas kawan penulis baru sahaja melalui ujian komputer dalam proses untuk mendapatkan lesen memandu..

em,,
ujian di lakukan di sebuah syarikat yang berada berhampiran dengan sesuatu tempat..
emm..biasa la..kalau dah ujian itu..maknanya bukan kita seorang sahaja akan mengambilnya..tetapi lamai lagi..

kawan penulis sampai di tempat itu lebih kurang pukul 8.30 pagi waktu tempatan..
ramai kawanan manusia telah membanjiri perkarangan syarikat itu..
semua berdebar dan gementar untuk melaluinya..
lantas dengan itu semua bersedia..

emm..
kawan penulis punyai giliran yang lama untuk menduduki ujian itu..lepas asar baru dapat menduduki ujian itu..
sementara menunggu..penulis sempat berkenalan dengan beberapa orang ikhwah yang rata2 nya berbangsa melayu..

emm..apabila tiba masa waktu zohor..
biasalah..kita seharusnya menunaikan kewajipan yang telah di perintahkan..lantas kawan penulis mengajak ikhwah2 yang telah kawan penulis kenali untuk pergi bersolat..

kemudian..
satu masalah timbul...

ikhwah 1="kat mana surau die..??"
ikhwah 2="ntah la..kt belakang tu cuma ada tandas je..


lantas membuatkan kami tercari2 tempat bersolat..
akhirnya kami terpaksa bersolat  di stesen minyak berhampiran tempat ujian yang kiranya lebih kurang 800 meter dari tempat ujian itu..

selepas selesai solat..
kami kembali semula ke tempat ujian itu..
kawan penulis melihat ramai lagi yang belum menunaikan kewajiban yang di perintahkan..terutamanya kaum adam..

lantas membuatkan kawan penulis timbul satu pertanyaan...

"tidak takutkah akan azab ALLAH ke..??
tak takut masuk neraka ke..??
dah confirm masuk syurga ke..sampai tak nak solat..??


emm..itulah ia..

ADAKAH IA SATU REALITI ATAU HANYA SEKADAR ILUSI sahaja..????


setelah tamat ujian dengan jayanya..
kawan penulis kembali pulang ke rumahnya..

kawan penulis terkenang peristiwa yang berlaku di tempat ujian tersebut..

lantas membuatkan kawan penulis terfikir...


'ADAKAH INI GENERASI YANG BAKAL MEMIMPIN NEGARA..??
"ADAKAH INI GENERASI YANG BAKAL MEMPERTAHANKAN ISLAM...??
"ADAKAH INI GENERASI YANG BAKAL MENGGERGARKAN DUNIA INI,,>>>??
"ADAKAH INI GENERASINYA..??



LANTAS,,
kalau generasi seperti ini..
generasi yang meninggalkan solat nya..
meninggalkan perkara yang di wajibkan demi kepentingan duniawi semata-mata..

emm..
jangan di mimpikan kejayaan di sisi ALLAH kelak..
jangan di mimpikan kejayaan untuk mempertahankan islam itu..

kalau inilah generasi itu..

ayuh kalian semua..
sedarkan diri dari mimpi yang panjang itu..
suburkan iman itu dengan berterusan..
agar dapat membentuk generasi yang baru dan mantap dari segala genap aspek dan kualiti..
generasi yang seimbang antara dunia dan akhiratnya..


mungkin itulah sahaja dari kawan penulis yang biasa ini..
moga situasi yang di gambarkan dapat menyedarkan kalian2..

ayuh bangkit..!!!!

wallahhu'alam

Tuesday, December 29, 2009

bertukar pemilik,,

kepada semua pembaca..

blogs ini telah bertukar pemiliknya..

harap maaf atas segala kesulitan..

pemilik asal blog ini ingin mengundurkan diri buat sementara..

pemilik yang baru akan memberikan sedikit coretan untuk kalian semua..

akhir kata,,

segala kesulitan harap di maafi..

Thursday, December 24, 2009

sekadar itu,,

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..
emm..ASSALAMUALAIKUM kepada yang mentafsir dan membaca di blog yang kurang dalam pembikinannya,,

emm..
cuti penulis..
terisi..
terisi dengan ape..
perkara2 yang boleh di manfaatkan..

emm..entry kali ini tidak banyak untuk penulis coretkan cuma sekadar meng-UPDATE setelah agak lama menyepi..agak lama juga menyepi en..

cuti2 yang lama ini membuatkan penulis tetiba teringatkan zaman2 persekolahan yang penuh dengan memoir2 yang mengundang seribu satu pengalaman..

lantas membuatkan penulis teringat akan ini..




'ZAMAN PERSEKOLAHAN MENGAJAR KITA ERTI  PERSAHABATAN..
DAN BILA ZAMAN ITU BERLALU..TENTULAH IA TIDAK AKAN KEMBALI LAGI..
MASA INI..MASING2 AKAN MEMBAWA HALUAN HIDUP MASING..
MUNGKIN SUKAR KITA BERSATU KEMBALI..
DALAM SATU TEMPAT YANG BERNAMA BILIK DARJAH..
MUNGKIN SUDAH TIADA LAGI SENDA GURAU KETIKA DALAM PERJALANAN KE KANTIN..
EMM..ITULAH ZAMAN BELAJAR..
ADALAH ZAMAN YANG REMAJA DAN ORANG DEWASA SUKAR UNTUK DI LUPAKAN..
MUNGKIN SATU HARI NANTI KITA AKAN MENANGIS..
KERNA RINDUKAN ZAMAN PERSEKOLAHAN..DAN RINDUKAN ZAMAN SEBAGAI SEORANG PELAJAR SEKOLAH..




emm..itulah ia..
cuti membuatkan diri ini lebih mengahargai sekolah..
bile jumpa budak2 yang masih bersekolah..
nasihat akan di beri supaya hargai masa sebagai seorang pelajar..
yang masih lagi memakai pakaian seragam sekolah berseluar hijau..

emm..
itulah ia..

tuntasnya..
hargailah zaman persekolah..
dan hargailah setiap pengalaman yang kita lalui kerna,,,

guru boleh di cari..tetapi guru yang paling selalu kita jumpa adalah pengalaman yang kita lalui dalam kehidupan ini..jadii hargainya..
[haha..sebenarnya dah tak tahu nak tulis ape..so skolah adalah ilhamnya..]

WALLAHU'ALAM..
yang baik dari ALLAH..
yang buruk dari diri penulis yang lemah ini..

Monday, December 7, 2009

kian meruncing..

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

EMM..
sedikit dari penulis..
bace link di bawah..



Utusan Malaysia Online - Bicara Agama


tuntasnya..
permasalahan itu kian meruncing..

solusinya..
ayuh sentiasa suburkan iman kalian..
periksa akan kesihatan hati2 kalian..

senior penulis pernah berkata..

"jika sudah terlalu hitam..maka hati itu telah mati...
jika banyak sangat bintik2 hitam..itu tandanya hati sakit..
jika bintik2 itu amat sedikit..tndanya hati itu masih hidup tetapi
serangan2 virus yang mampu membuatkan hati itu sakit dan mati harus di kekang
dengan segera..

wallahhualam..

yang baik dari ALLAH yang mencipta sekian alam ini..

yang buruk datangnya dari diri penulis yang berstatus hamba-NYA sahaja..

sesuka hati..




BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

emm..x da pape untuk penulis kongsikan..

cuma ini sekadar coretan dalam kesempitan..

coretan yang sempat penulis rakamkan selepas beberapa
seketika,,

"tidak perlu mencari teman
secantik balqis..

andai diri tidak sehebat
sulaiman..

mengapa mengharapkan teman
setampan yusuf..

jika kasih tak setulus
zulaikha..

tidak perlu mengharap
teman seteguh ibrahim..

andai diri tidak sekuat
siti hajar..

dan..

mengapa didambakan teman
hidup bak siti khadijah..

kalau diri tidak
sesempurna muhammad..

emm..bimbinglah dirinya
dan terimalah kekurangan itu sebagai keunikan..

carilah kebaikan pada
dirinya..

dan
bersyukurlah..

kerna dipertemukan
dengannya..

lalala.."

emm..sekadar coretan selepas
seketika..

hanya dalam keadaan bosan buat coretan

entah mengapa tetiba je nak buat nie..

pelik+terkesima..

waallahualam..

Thursday, December 3, 2009

jom suburkan ia..


BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

Assalamualaikum kepada para pembaca yang mentafsir dan mentelaah di blog
ini..

emm..sudah lama rasanya penulis tidak 'post' something..

tp alhamdulillah..dalam masa terluang penulis inilah penulis
menggunakannya untuk memberikan sedikit perkongsian untuk kita YANG BERGELAR
HAMBA-NYA..

emm..

tak banyak penulis ingin membicarakan..tetapi penulis agak
terkesima dengan dunia hari ini di mana..manusia kian hilang arah tujuannya
dan
manusia lupa kepada 3 persoalan utama yang wajib di fikirkan dari
semasa
ke
semasa..

PERSOALANNYA..

1-dari mana datang..??

2-kenapa kita di datangkan..??

3-ke mana kita akan pergi..

itulah persoalannya..emm..bila di lihat kembali kepada titik tolak
asas permasalahan setiap gejala sosial yang berlaku dalam kalangan remaja
adalah
kerna mempunyai IMAN yang lemah dan tidak di suburkan..

emm..

iman bersifat bertambah(ada) ataupun berkurang(lenyap) daripada
hati seseorang menurut amalan yang dilakukannya..

andai kata kita sering melakukan kebaikan..maka imannya semakin
hari akan meningkat dan subur di jiwanya..namun,andai dosa yang sering di
lakukannya tanpa disusuli taubat, maka imannya semakin hari akan semakin
berkurangan bahkan akan dibimbangi akan lenyap daripada jiwa..

adalah satu malapetaka besar andai ALLAH mencabut iman daripada
hati-hati manusia..bayangkan seseorang yang direnggut nyawa saat imannya
tercabut..???

iman adalah harta yang paling berharga..jadi kita seharusnya
menjaganya seperti kita menjaga harta yang kita perolehi di dunia ini
seperti
kereta ,rumah dan sebagainya..bahkan ia wajib di jaga campur di
pelihara dari
segala unsur yang boleh merosakkannya..

kerana itu..

orang2 yang benar2 beriman tersangat bimbang andai iman mereka
berkurangan dan merosot..mereka sangat sayangkan iman mereka..lantas mereka
sangat fokus dan berjuang habis habisan mengadai nyawa untuk
mempertahankanya..

sebaliknya..

orang2 yang fasik tidak pernah memikirkan soal ini..baginya..halal
haram, dosa pahala,iman kufur adalah sama sahaja dari kaca mata pandangan
mereka..

penting untuk kita mengetahui bahawa iman itu,selain boleh
berkurangan..ia juga boleh melayang dan tercabut keluar dengan sebab
berlakunya
dosa-dosa tertentu..

contohnya dosa berzina dan minum arak..rasulullah bersabda..

"barang siapa yang berzina atau minum arak,maka ALLAH akan
mencabut iman daripada hatinya..sebagaimana orang melepaskan (mencabut)
pakaian
melalui kepalanya.."

(riwayat al-hakim)

llihatlah..

betapa sia-sia usaha seseorang yang jahil dan sombong kepada
ALLAH..saki baki imannya yang masih ada,bukan sahaja tidak disuburkan malah
dibiarkan lenyap begitu sahaja..kita sudah tidak cukup masa untuk hidup
sebegini
rupa..

sepatutnya..kita sepatutnya suburkan iman secara berterusan supaya
iman kita tidak tercabut dan melayang daripada jiwa kita//

ayuh kalian..bangkit suburkan iman kalian secara
berterusan..suburkan ia sesubur tanaman hijau seperti gambar diatas..

emm..

itu sahaja dari penulis..

yang baik daripada ALLAH..

yang buruk daripada diri penulis ini..

wallahu'alam..

Saturday, November 7, 2009

sebentar ...

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...

fuhh..lama rasanya tak menaip kat blog nie..
almaklum lah..
sibuk sebentar..

tp ALHAMDULILLAH..
dalam kesibukan ini aku penulis tetap mahu mengUPDATE blognya..
untuk kalian yang membaca dan mentafsir di blog yang tak seberapa ini..


emm..

tak banyak yang ingin penulis bicarakan..
cuma..sedikit kata-kata dalam menempuhi hidup ini..


ini lah ia....


"MENGATAKAN DIRI ANDA LEMAH SEBELUM BENAR-BENAR TERBUKTI ANDA LEMAH...
ADALAH KELEMAHAN ANDA YANG PALING LEMAH..."




EMM..
jadi..
kepada semua..jangan mengatakan diri anda adalah lemah..
anda semua adalah tidak lemah..
tetapi..
jika anda semua telah menetapkan dalam FIKIRAN anda..yang anda sememangnya lemah..
maka anda akan lemah untuk selama-lamaya..

remember
kalian semua adalah KHALIFAH ALLAH yang hebat..

wallahu'alam..

Friday, October 9, 2009

binalah ia..









bismillahhirrahmannirrahim..


ASsalamualaikum kepada yang mentafsir dan membaca di blog ini..moga rahmat
ALLAH sentiasa bersama..


emm..seperti yang penulis perkatakan pada post yang lepas mungkin tiada yang
latest post..tp bila penulis memikirkan kembali..benda yang baik tidak harus di
simpan kan..???


jadi penulis mengambil keputusan untuk memberikan benda atau perkara yang
bermanfaat kepada kalian..insyaallah..


"berikanlah manfaat kepada orang lain..walau dengan sepotong
ayat.."


[kata-kata yang pelik dari penulis]



emm..post kali ini..


"BINALAH IMAN AGAR SEJAHTERA DARIPADA DOSA"



iman adalah satu nikmat ALLAH yang bersifat serba guna. Kerana itulah ia menjadi anugerah ALLAH yang paling termahal buat insan yang di kasihinya. Selain menjadi sebab terselamat dari azab ALLAH di akhirat , iman juga menjadi benteng ampuh bagi seorang muslim daripada terjebak melakukan dosa2 kepada ALLAH dan sesama manusia..



tanpa iman, berbagai-bagai kerosakan dan kemusnahan akan berlaku dalam kehidupan manusia di duniaini, lebih2 lagi di akhirat sana. Menyisihkan diri daripada suluhan iman dan hidayah akan menjadikan diri kita akan terdedah kepada segala macam anasir kejahatan dan dosa..



di riwayatkan daripada ABU HURAIRAH r.a...katanya...

"seorang penzina tidak akan berzina jika ketika berada dalam keimanan. seorang pencuri tidak akan mencuri jika ketika itu dia berada dalam keimanan iaitu iman yang sempurna. begitu juga seorang peminum arak tidak akan minum arak jika ketika itu dia berada di dalam keimanan..."

[riwayat bukhari dan muslim]

let we analyse..

berzina , minum arak dan mencuri semuanya tergolong di dalam kategori dosa-dosa besar yang di taja oleh iblis dan syaitan..

Tanpa benteng iman yang kuat dan kukuh serta akidah yang mantap, seseorang itu akan mudah terarah melakukan dosa2 besar, khasnya tiga dosa besar utama yang di sebut di dalam hadis di atas..tanpa iman, seseorang itu akan tergamak untuk melakukan larangan ALLAH tanpa ada rasa takut dan segan silu lagi..seseorang yang berani melakukannya iaitu dosa2 besar..menunjukkan bahawa dadanya benar2 dilanda kemarau iman..

mungkin ada saki baki keimanan di dalam jiwa. namun kerana iman itu tersangatlah lemah dan merosot grafnya , maka ia tidak terdaya untuk berhadapan runtutan nafsu syahwatnya yang bertali arus.. ia akan cepat mengalah dan akhirnya tunduk dengan mudah kepada pujukan syaitan yang sentiasa ke arah kejahatan..

emm..

orang yang beriman dan bertakwa, insyaallah tidak akan termakan pujukan syaitan yang sentiasa menyerunya untuk melakukan larangan ALLAH dan meninggalkan suruhan ALLAH..

orang yang beriman tidak akan terlibat di dalam gejala sosial yang boleh merosakkan maruah diri , keluarga dan agama.. dengan kemuliaan dan barakah imannya itu..ia akan terpelihara dari melakukan perbuatan yang terkeji dan mungkar..

Alangkah indah dan baik andai pendidikan iman dipasakkan dengan sesungguhnya ke dalam jiwa anak2 dari usia remaja mereka..inilah penawar rabbaniah yang kita lupa dan kita sisihkan..kita lebih yakin yang wang ringgit dan kepandaian kita boleh menyelesaikan semua masalah. sebagai hamba yang tersangat lemah ini serta di tambah lagi dengan kejahilan..kita bersikap bodoh sombong dengan ALLAH SWT...

LALU..bertubi-tubi dan bertimpa-timpa 'az-zillah[kehinaan] menjerebukan landskap kehidupan kita.baik rohani mahupun jasmani..

tidakkah ibu bapa dan guru2 serta seluruh masyarakat amat pening dan sakit jiwa dengan percambahan gejala sosial yang kian bejat ini..dan krisis nilai moral yang semakin hari semakin parah persis kanser yang bakal membunuh jati diri ummah..??

paparan dan sajian media saban hari kepada kita membuatkan kita naik jelak mendengarnya..tetapi, itulah rentetan kesan atau natijah akibat kita mengabaikan faktor keimanan dan akidah di dalam setiap aspek kehidupan kita..

Justeru..marilah sama2 kita berusaha dan bersungguh-sungguh memupuk dan membina iman di dalam jiwa agar sejahtera daripada dosa dan noda. Iman kita wajib di mantapkan serta di kemaskinikan dari masa ke semasa ke arah yang lebih mantap..ia sangat penting untuk tindakan kita bersama,,kerana,,nafsu dan syaitan tidak pernah untuk berehat daripada menjerat anak adam ke dalam perangkapnya..

Para ulama' menasihatkan bahawa usah sesekali berhasrat dan bercita-cita untuk melakukan dosa..kerna ia akan memusnahkan serta melenyapkan langsung saki baki iman yang ada di dlam jiwa..

seandainya terdetik niat untuk melakukan dosa..khasnya dosa2 besar..maka segera lah beristighfar kepada ALLAH dan mohonlah perlindungan daripada ALLAH...ambillah wuduk, berzikir dan bacalah al-quran..dapat nasihat daripada guru yang soleh serta dekatkan diri dengan teman-teman yang dapat membawa kita menuju syurga ALLAH dan BUKANYA teman yang membawa kita ke neraka ALLAH...

TUNTASNYA..

koreksi diri ini..dekatkanlah diri kita dengan majlis,program atau aktiviti yang boleh menyuburkan dan membina iman kita..bukannya majlis,program atau aktiviti yang membuatkan iman kita melayang sejauh-jauhnya..

ayuh..

binalah iman..agar sejahtera hidup kalian ..

waallahua'lam..

yang baik dari ALLAH..

yang buruk dari diri penulis ini..

Tuesday, October 6, 2009

maybe the last...

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...

Assalamualaikum kepada yang mentafsir dan membaca di dalam blog ini..

moga rahmat ALLAh sentiasa bersama kalian semua..insyaallah..

emm.tajuk diatass bunyi macam pelik je kan..hehe..

maybe post kali ini ada post yang terakhir sebelum penulis menghadapi SPM..

moga ALLAH mempermudahkan nya..insyaallah..

emm..

ingin penulis memberikan sedikit ape yang telah penulis alami berdasarkan pembacaan penulis..insyaallah..

emm..

"ANGGAP SEMUA DOSA ITU ADALAH BESAR..AGAR RAHMAT-NYA MEMAYUNGI KITA"

ITU lah ia..

dosa yang dilakukan secara terus menerus akan menyeronokkan sang nafsu yang mana misinya serta perjuangannya "sentiasa mengajak kepada kejahatan". Tanpa pagar iman,siang malam manusia rebah dalam pangkuan dosa, lalu akhirnya,tanpa sedar dosa itu terus menimbun...

keasyikan dibuai dosa2 itu menjadikan si pelakunya memandang remeh akan dosa kecil dan noda yang bersarang di dalam hatinya. Apabila situasi sampai ketahap ini, ia sepatutnya dan sewajarnya berasa takut dan bimbang kerana 'ombak' kemusnahan akan menerjah dirinya dari segenap penjuru...

sesungguhnya, semakin kecil dan ringan dosa pada pandangan dan fikiran manusia,maka ia akan semakin membesar di sisi ALLAH..kenapa dan mengapa manusia merasakan dosa2 sebagai kecil dan remeh sahaja...??

jawapannya..kerana impak dosa itu sendiri..

YA..satu dosa yang tidak di tangisi atau di insafi ia akan menumbuhkan pula tangkai2 dosa yang lain..

Manusia juga boleh jadi memandang remeh terhadap dosanya kerana berpunca dari faktor imannya yang malap dan gelap di jiwa...lampu imannya ibarat kehabisan minyak didalam jiwa nya itu semakin menyukarkan perjalannya menuju kepada ALLAH..Lampu hidayah itu,apabila terlepas dari genggaman, akan menjadikan dirinya hilang arah dan panduan umpama belayar di lautan tanpa menggunakan kompas dan rujukan bintang di langit..untuk menuju ke destinasinya..

Segala persepsinya bercampur baur dan bersimpang siur.

A di katakan B, BUJUR dikatakan BULAT, HITAM di katakan PUTIH, BAHKAN...dosa dikatakan sebagai pahala..!!

rentetan itu, soal dosa dan pahala bukan lagi isu besar baginya. saat itu nafsu serah kalah yang menjadi jurucakapnya manakala syaitan pula terus dalam kondisi selesa dalam menjadi mentornya..

inilah yang sering dibimbangi para mukmin dan solehin..pada mereka, kelazatan dan keseronokan dosa bila2 masa boleh menjdaikan pandangan seseorang gelap terhadap ketuhanan, kebenaran, kemuliaan,pembalasan dan keabadian. kebimbangan mukmin itu ada kebenaran dan alasanya. ALLAH adalah tuhan yang maha membolak-balikkan hati sesiapa dan bila2 masa pun,sudah berapa banyak ahli ibadah [yang terpadam cahaya keimanan dan ketakwaan serta hidayanya di dalam jiwa] terlungkup dan tersungkur akhirnya setelah diasak bertubi-tubi oleh gandingan nafsu dan syaitan...?? itu adalah kesudahan perjalan bagi sesetengah ahli ibadah yang hebat2..bagaimana dengan kalian semua..???

Inilah yang cuba di gambarka oleh RASULULLAH dalam sepotong hadis yang di nukilkan oleh ibn mas'ud r.a...yang bermaksud..

"orang mukmin memandang dosanya seolah-olah sebuah gunung yang di bimbanginya akan menghempap keatas dirinya..,manakala orang yang fajir pula memandang dosa tidak lebih dari seekor lalat yang hinggap diatas hidungnya sahaja,lalu ditepisnya begitu,begini, lalu lalat itu pun terbang..."

[RIWAYAT BUKHARI]

TUNTASNYA...

yang sewajarnya, hendaklah kita memandang dan beranggapan bahawa apa yang di katakan dosa itu ,semuanya besar belaka di sisi ALLAH . dengan itu , rahmat dan perlindungan ALLAH di harapkan sentiasa memayungi kita..AMIN..

MUNGKIN itu sahaja dari penulis yang lemah ini..

yang baik dari ALLAH..

yang buruk dari penulis yang lemah ini..

P/s; doakan penulis dan rakan seangkatan dalam menghadapi SPM 09..moga ALLAH memudahkannya..dan penulis memohon maaf andai selama post2 penulis agak pelik..harap di maafi..

Thursday, September 17, 2009

cinta si afifah


salam semua yang membaca dan mentafsir di ruangan ini..
Naiem merupakan salah seoarang penuntut di UNIVERSITI OF BIRMINGHAM,LONDON...menjadi penuntut dalam bidang perakaunan di sana..kini sudah 2 tahun die menetap disana..di london..naiem lebih suka hidup bersama rakyat london sendiri berbanding hidup dalam jamaah islam itu sendiri..
biasalah kalau kita hidup di bumi orang..lepas itu bergaul terlalu rapat dengan rakyat negara itu..maka budaya mereka akan sikit-sikit akan meresap ke dalam jiwa..lebih-lebih lagi budaya buruk...Naiem ni mempunyai satu sifat..die suka sangat minum arak..maklumlah..hidup bersama teman sebilik yang minum arak juga..memang akan mudah terpengaruh la kan..lebih-lebih naiem tidak mempunyai asas iman dan agama yang kuat..
setiap malam..naiem akan bersama-sama teman2 asingnya akan ke bar untuk minum bersama yang lain..tidak kira lah malam minggu atau malam biasa..dia akan tetap minum bersama rakanya..sampaikan nak makan pun mesti ada arak..tak bleh miss untuk minum arak..
nak di jadikan cerita...selepas tamat semester kedua..akan bermulalah semester ketiga bagi naiem..dan tatkala kakinya melangkah ke kelas untuk semester yang ketiga..dia terpandang seorang gadis yang ayu rupa parasnya..baik budi bahasanya..muslimah dari gayanya...anggun bak bidadari syurga lah katakan...naiem melihat gadis tersebut sehingga terlanggar tiang lampu..akibat terlalu terpesona dengan dengan keayuan gadis tersebut..
mulai dari saat itu..dia bertekad untuk mengenali gadis tersebut..dan akhirnya naiem mengenali gadis tersebut..namanya ANIS AFIFAH..tapi gemar di panggil AFIFAH sahaja...yang lebih menggembirakan naiem ialah..afifah juga belajar dalam bidang yang same dengannya..PERAKAUNAN...cuma afifah adalah junior naiem...tapi itu tidak menghalangnya dari memikat hati si afifah..dan afifah juga berasal dari malaysia..itu lebih mengembirakan naiem..
tetapi sayangnya..afifah mengetahui yang naiem sentiasa suka untuk minum arak..lalu dia tidak menyukainya...di saat itu..naiem mula untuk berubah supaya tidak minum arak lagi demi si afifah..hubungan naiem dan afifah bagaikan pinang di belah dua..persahabatn yang tiada akhirnya..akrab bagai tali yang tidak boleh terbuka ikatanya..
persahabtan mereka telah hampir sebulan terjalin..tetapi..sayang..afifah terpaksa di panggil pulang ke malaysia..lantaran ibunya yang sakit..
pemergian afifah adalah pergi tidak akan kembali..kerana dia terpaksa sambung pelajaranya di malaysia demi menjaga ibunya..pemergian afifah telah meragut hatinya..tatkala afifah pergi dalam hidupnya...naiem sentiasa menangis sambil meratap wajah afifah di dalam gambar yang di simpan naiem..
naiem menangis sambil terkenang memorinya bersama afifah..
suatu hari.."TING TONG"..handphone naiem berbunyi menandakan ada SMS yang masuk..naiem melihat di skrin talefonnya..tertera nama JOHN rakan sebiliknya..lalu naiem menekan butang "read" untuk membaca mesej tersebut....."hei naiem come join us..you have long time don"t drink with us again..come join us..we wil wait you at usuall place..afifah is not here..she going home right..forget her..come join us for drink at bar..we wait you.."
so citer pun tamat kat situ..
agak2 naiem akan kembali tak pada tabiat lamanya itu...???
pada kebiasaanya,bila sesorang yang berada dalam situasi naiem..tidak mustahil untuk naiem balik ketabiat lamanya...kerana naiem berhenti minum arak bukan kerana dia merasakan minum arak itu adalah satu dosa..tetapi kerana AFIFAH...
jadi penulis ingin kaitkan sedikit dengan ramadhan yang kian berakhir ini..jika seseorang itu berhenti melakukan perkara2 jahiliyah di dalam bulan ramadhan demi bulan ramadhan itu sendiri..maka tidak mustahil selepas ramadhan berakhir..insan tersebut akan kembali melalukan kejahilanya itu..kerna brubah di sebabkan ramadhan..tapi selepas ramadhan jadi setan balik..
tetapi..jika seseorang itu menghentikan perkara jahiliyah itu demi mencari MARDHOTILLAH atau REDHA ALLAH..maka sangatlah beruntung dan kejayaan berpihak padanya...
jadi kepada semua..ramadhan kian berlalu..
apakah yang kita dapat dari ramadhan kali ini..???
tepuk dada tanya iman anda..
bukan..
tepuk dada tanya buka puasa nak makan ape...
EPISODE 2 [ SYAWAL]\
SEMPENA HARI RAYA yang kian mendatng ini...
marilah sama-sama kita merenung dan mentafsir sebuah hadith dari rasulullah yang di riwayatkan oleh ANAS BIN MALIK..,berkaitan dengan konsep hari raya...menurutnya..RASULULLAH bersabda..hari raya yang sebenarnya bagi orang beriman ada pada 5 keadaan...
1) setiap hari ia berjalan dan bertemu seorang yang beriman dan tidak melakukan sebarang dosa,maka itulah hari raya baginya...
2)hari keluarnya dari dunia dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan..
3)hari menyeberang titian siratul mustaqim dan selamat dari bncana jatuh kedalam api neraka..
4)hari masuk syurga dengan selamat dan terlepas dari api neraka..
5)hari ia menatap wajah ALLAH Ta'ala...
di kesempatan ini juga,,,,
penulis ingin mengucapkan...
"SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI"
MAAF ZAHIR DAN BATIN
MOGA DI MAAFKAN SEGALA SALAH DAN SILAP PENULIS SELAMA PENULIS BERGIAT DALAM BLOGER INI..
Wallahu'alam
yang baik dari ALLAH..
yang buruk dari penulis..

Friday, September 11, 2009

[ nothing to say just something in the heart]

time drama sempena bulan bahasa dan kemerdekaan..
dalam gambar..nik
faiz,salam,nawawi,athif,mohammad,amir,ibrahim,marwan,hafizan,n4iem..
dalam kenangan..
emm...
seperti tajuk diatas..
nothing to say..
but something in the heart make me to shout out about it..
so,this poem+lyric..
is a gambaran what i want to shout out..
Sekerat akar mampu kuhulur padamu
Di saat dikau terkapai dan kelemasan
Di arus hidup yang tinggal sejengkal cuma
Katamu kau tak bisa berenang ke sana
Engkaulah teman tanpa sangsi dan curiga
Setelah aku mendengar lirih ratapmu
Harumnya sekuntum melati di embunan pagi
Sewaktu kita melewati sebidang tanah perkebunan
Persahabatan
Tersasar aku di dalam mentafsir
Aksara jujur dan ketelusan yang terpamer di wajahmu
Terlalu naïf untuk ku fahami
Metafora puisi dusta dan personafikasi
Sukarnya untuk aku membuktikan
Kebenaran yang berpihak padaku
Kerna peluang langsung tiada padaku
Sedarlah aku erti senyuman
Ada dendam yang tidak pernah padam
Pada lirik matamu ada pedang tajam yang merejam
Ohh….
Terima kasih atas pengalaman itu
Mengajak aku kembali mengenal diri
Terpaksa lagi menyusuri jalan-jalan sepi
Masih bisakah kutemui sekuntum melati mewangi
yang tidak berduri ...

enjoy the meaning..
yang baik dari ALLAH..
yang buruk dari si penulis..
wallahu'alam..

Thursday, September 3, 2009

mungkinkah itu satu realiti..?



salam ramadhan semua..

bisa di mulakan dengan kalam yang indah...

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...

fuh..

ramadhan hampir separuh kita lalui..ada lagi hampir separuh untuk
kita lalui..moga ALLAH memberikan lagi kita kekuatan untuk melaluinya..

sibuk ramadhan..

sibuk juga penulis dengan trialnya...sekadar mengisi masa bagi
mengelakkan blog ini menjadi berhabuk yang terlampau..

post kali ini..hanya untuk mengisi segala kekurangan...

penulis membaca e-mail dari seorang sepupu penulis yang kini
menetap sementara di bumi BIRMINGHAM,united kingdom,london..

penulis membaca...

lalu terfikir..betul juga apa yang di baca oleh penulis pada
e-mail tersebut...

pointnya...

"ibu bapa zaman sekarang lebih bimbang jika
anak mereka tidak mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan tetapi tidak
bimbang jika anak mereka tidak tahu membaca AL-QURAN.."

"ibu bapa sanggup memberikan guru tusyen
yang terbaik untuk anaknya..tetapi berkira apabila mahu menghantar anak mereka
untuk pergi mengaji.."

"ibu bapa sanggup memberhentikan anaknya
dari sekolah Agama di waktu petang demi memberi tumpuan untuk anaknya menghadapi
peperiksaan besar di sekolah kebangsaan..."

lantas penulis terfikir...

dulu ibu bapa penulis tidak la seperti apa yang berlaku sekarang
ini..dan ibu bapa penulis menghantar penulis ke sekolah yang seimbang akedemik
dan soal agamanya..

emm..

bukannya penulis mahu mengutuk mana-mana pihak..cuma ingin
memberikan sedikit kesedaran kepada semua..

ibu bapa sekarang lebih mementingkan anaknya lulus dengan
cemerlang dalam peperiksaan berbanding membiarkan anak mereka tidak tahu mengaji
dan membaca AL-QURAN...dan tidak endah akan masalah ini...

sebagai ibu bapa..kita sepatunya memberikan didikan kepada
anak-anak bukan sahaja akedemiknya bahkan didikan agama juga perlu di titik
beratkan dalam kehidupan berkeluarga..

ingin penulis berkongsi sedikit..

ibu penulis merupakan seorang guru di sebuah sekolah di
ampang..dan mengajar pelajar tingkatan tiga dalam bidang pendidikan islam..

suatu hari..penulis mengikuti ibu penulis ke sekolahnya..

dan ketika itu juga ada program yang di buat khas bagi mereka yang
tidak boleh langsung untuk membaca AL-QURAN..

LALU penulis tertanya.."ya ALLAH dah tingkatan 3 masih tidak boleh
mengaji..??"

dalam perjalanan pulang kerumah..ibu penulis memberitahu bahawa
mereka yang ikut serta dalam proram tersebut merupakan antara pelajar harapan
sekolah..

HAH...!!!

terkejut penulis..

ibu bapa pelajar tersebut tidak risau ke..?? pertanyaan untuk ibu
penulis..

waallahu'alam... jawapan si ibu...

nampakkan sedikit gambaran...ibu bapa lebih gembira jika anaknya
lulus cemerlang dalam peperiksaan dan tidak kisah jika anaknya tidak tahu
membaca AL-QURAN dan terbiar tanpa didikan agama yang sepatutnya...

perkara ini tidak seharusnya berlaku..

emmm...

mungkin itu sahaja dari penulis..

tuntasnya..

kepada ibu bapa.. dan bakal yang akan menjadi ibu dan bapa suatu
masa kelak..

jangan biarkan perkara sebegini berlaku dalam institusi keluarga
anda..kalau tidak..meranalah nanti..

yang baik dari ALLAH..

yang buruk dari PENULIS yang selalu melakukan kesilapan...

waallahu'alam..

Thursday, August 27, 2009

semalam kian menjauh...


emm..


Semalam...Terukir peristiwa silam

kenangan tak bisa terpadam

ku terkenang

oh semalam


Sedetik...


Ku singkapi tirai memori

saat duga tiba menguji

oh semalam

telah pergi


Tuhan


ampunkan segala dosa-dosa


Moga

hari esok ku lebih sempurna


Semalam...


Ku meniti jalanan suram

hampir ku hanyut dan tenggelam

ku tinggalkan

oh semalam


Ku tinggalkan semalam


TuhanAmpunkan segala dosa-dosa

moga esok ku kan lebih sempurna


Semalam

Ku meniti jalanan suram

hampir ku hanyut dan tenggelam

ku tinggalkan

oh semalam


Ku tinggalkan semalam

kian menjauh

dan semalam

terus menjauh


Takkan ku berpaling lagi

kerna semalam

pergi...

enjoy the meaning..

what the...???



BISA di mulakan dengan kalam BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

RASULULLAH bersabda...

"barangsiapa menghadap ALLAH (meninggal dunia
),sedangkan ia bisa melalaikan solatnya,maka ALLAH tidak mempedulikan
sedikit pun perbuatan baiknya(yang telah ia kerjakan)

fuhh...

ramadhan hampir seminggu kita lalui...

macam mana agak keadaanya ek..???

moga diri ini di gagahkan untuk meneruskan ramadhan yang barakah
ini...

emm..kali ni penulis ingin berkongsi sdikit..

"DR.Fidelma telah memeluk islam kerana beberapa keajaiban yang di
temuinya ketika beliau menjalankan penyelidikan..sebelum itu..beliau merupakan
seorang DOKTOR NEUROLOGI..doktor yang berkaitan otak kot..

ketika di tanya kepada beliau ..bagaimana dia tertarik untuk
memeluk islam..lalu beliau menjawab..sewaktu beliau menjalankan kajian
saraf...terdapat beberapa urat saraf didalam otak manusia ini tidak di masuki
darah..

padahal..setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup
untuk berfungsi secara normal..

akhirnya dia menemukan bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf
di dalam otak tersebut melainkan ketika seseorang tersebut bersolat iaitu ketika
bersujud..urat tersebut memerlukan darah untuk beberapa saat sahaja ..ini
ertinya darah akan memasuki urat saraf tersebut mengikut kadar sujud seseorang
itu..makin banyak bersujud..makin sihatlah otak kita..

begitulah keagungan ciptaan ALLAH...

subhanallah...

tuntasnya...

barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang maka otak tidak
dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal...

jadi sempena ramadhan ini..

jangan lah meninggalkan solat tarawih..nanti otak tak berfungsi
dengan baik...kalau tidak larat untuk solat di surau atau di masjid..solat lah di
rumah..asalkan solat jangan di abaikan dan di tinggalkan..

wallahua'lam...

yang baik dari ALLAH..

yang buruk dari diri penulis..

p/s: maaf kepada sesiapa yang sensitif dengan
perkataan otak..maaf bebanyak..

Wednesday, August 19, 2009

ahlan wasahlan..??

bisa diteruskan dengan kalam yang indah lagi suci..

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..
KU mengharapkan ramadhan kali ini...
penuh makna..
agar dapat ku lalui..
dengan sempurna...
selangkah demi selangkah..
akan ku lalui dengan bermakna...
TIK-TOK-TIK-TOK...
wah..terlalu laju masa ini..
sedar-sedar...
tinggal beberapa jam dan detik bakal kita hadapi dan
laluinya...
hadapi...??
yup..RAMADHAN la...
kapan lagi...???
masihkah ada keghairahannya untuk kita menghadapi dan melalui
bulan yang barakah ini..??
sudahkah kita bersedia untuk melaluinya dan
menghadapinya...??
moga kita lebih bersedia untuk menghadapinya...
banyakkan lah muhasabah diri untuk menghadapi bulan yang penuh
berkat ini..
agar diri menjadi lebih bersedia untuk melaluinya...
dan INGATLAH...
rugi dan celakalah bagi mereka yang ramadhan nya sama dengan
bulan-bulan yang lain..di mana dosa-dosanya tidak kurang pada bulan ramadhan
bahkan lebih bertambah pada bulan ramadhan...
moga kita bukan berada di dalam golongan YANG RUGI DAN CELAKA itu
pada bulan ramadhan ini..
dan ramadhan adalah satu bulan tarbiyah...
tarbiyah untuk kita lebih amar ma'aruf nahi munkar...
dan..
ku mengharapkan ramadhan..
kali ini penuh makna...
AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN
yang baik dari ALLAH..
yang buruk dari diri penulis...
moga dimaafkan segala kesilapan..
wallahu'alam

Monday, August 10, 2009

mungkinkah ini..??

gambar virus selsema babi/influenza H1N1..



bisa dimulakan dengan kalam terindah...


BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...



EMM...

walau tangan yang menaip ini menggigil lantaran diri di beri nikmat sakit oleh -NYA..

namun di gagahkan jua untuk mencoret di ruangan ini..

sedar atau tidak sedar..

seramai 26 orang telah menghadap ilahi pada ketika INI..di malaysia

lantaran virus SELSEMA BABI/INFLUENZA H1N1..

yang kian merebak dan menular dalam kalangan kita tanpa kita sedari atau tidak..kerna ia berada didalam udara yang kita hirup ini...udara yang tiada pembayaran yang di kenakan oleh-NYA...dan menyerang tidak kira yang tua,remaja mahupun kanak2..

Setelah pengetua sekolah penulis mengumumkan bahawa..salah seorang akhowat yang berada di tingkatan 4 mengalami virus ini...ramai dalam kalangan kami yang bergembira mengenainya...

lalu penulis terkesima...

apakah mereka tidak tahu akan bahaya penyakit ini...??

atau gembira kerana bakal di berikan cuti selama seminggu sebagaimana sekolah2 yang mendapat cuti mengenai virus ini..

nauzubillah...

sepatutnya mereka beristigfar kerna wabak itu telah terkena pada salah seorang warga AL-AMIN dan ianya sepatutnya menjadi peringatan kepada yang belum terkena..tetapi tidak ...bahkan bergembira dengan berita ini...

nauzubillah min zalik..

bagi mereka yang beriman..virus ini dianggap ujian oleh -NYA..

tetapi bagi yang alpa..ini adalah sekadar penyakit...

harus diingat..ini adalah peringatan dari ALLAH untuk hambanya yang beriman...dan merupakan azab bagi mereka yang bukan di jalanya...

ingatlah..jika terlalu banyak yang batil daripada yang hak di muka bumi...maka ALLAH tidak perlu untuk turunkan beribu-ribu tenteranya untuk membanterasnya..cukuplah dengan penyakit seperti ini yang yang telah menggugat ketenteraman pelbagai pihak...

maka kembali lah pada yang hak..kerana pada setiap kebenaran itu terasa nikmat syurga..

dan sebagai langkah pencegahan...

banyakkan lah bermunajat kepada ALLAH agar virus ini ada jalan penyelesaianya..tetapi dengan izin ALLAH..

pastikan menjaga kebersihan diri dan persekitaran serta pakai mask atau topeng untuk menghindari diri dari terkena wabak ini...

dan jika demam dan mengalami sintom2 virus ini..segeralah ke hospital yang terdekat bagi mendapat rawatan..

tuntasnya...

jagalah kebersihan diri dan persekitaran..kerna kebersihan sebahagian dari iman...

wallahu'alam..

mungkin itu je dari penulis yang lemah ini..

yang baik dari ALLAH..

yang buruk dari diri penulis..


Saturday, August 1, 2009

aku rela..



emm...


Telah ku rela nama dan diri menjadi sasaran
Kerana cinta, aku berkorban
Telah ku rela segala tohmahan bermaharajalela
Kerana cinta, aku terpaksa
Kerana cinta jua aku berbicara
Dengan nada insan terluka
Meluah rasa, meluah fakta, mencedera jiwa
Semuanya kerana cinta…
Biarku tanggung rasa derita..
Asalkan agama, selamat akhirnya..
Yang membantah, hanya berfalsafah. .
Kerana bimbang suapan harian
Dengan menjual nama tuhan..
Lalu kebenaran disingkirkan,
Demi hidangan belian pendustaan
Namun aku yang sengsara zahirnya
Redha telah pun penuhi jiwa
Dalam keletihan ini.. aku bahagia
Kerna..
Pada kebenaran itulah terasa nikmat syurga.



enjoy the meaning...

wallahu'alam

Friday, July 31, 2009

adakah itu..??


bisa dimulakan dengan kalam yang terindah..

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

huh..masa ibarat kereta ferari..yang sentiasa memecut tatkala si lawan
leka..
itulah realiti diriku sekarang ini..


TIK-TOK-TIK-TOK...
jam dinding diperhati erat..tanpa berkalih lantas tertancap tarikh yang
turut terpamer di bingkai jam tersebut..

huh..sungguh cepat masa itu berlalu..
sedar2..
tinggal beberapa bulan lagi dah nak SPM...and then...school life will be
over...so sad..

lalu diri ini bermuhasabah...
sudah cukupkah persiapan nya...???
persoalan yang senantiasa bermain diminda si lemah ini...

emm..mungkin sudah cukup atau bisa dipertambahkan lagi usahanya..
semua itu ada di benaK si lemah...

emm..
bukanlah untuk penulis menceritakan ape yang terjadi pada diri
penulis..
tetapi..
sesuatu yang harus kita muhasabahkan...


bisa kita dengar kejayaan anak jiran kita dalam exam...
mendapat 12 A1...
bisa kita mendengar rakan setaman kita berjaya dengan cemerlang dalam
SPM...

dan..
selalu juga kita dengar...

"harap keputusan exam je gempak..tp perangai macam setan.."
"harap otak je pandai ..tapi akhlak macam iblis..."


mungkin itulah hakikat nya ...

penulis pernah menghadiri suatu kursus di Ibu negara..
di mana kursus tersebut menggumpulkan pelajar yang pandai2 belaka...
tp berdasarkan pemerhatian penulis...
semua mereka hanya pandai dri segi akedemik..tp dari segi akhlaknya..
agak kurang..

lalu terlintas di hati penulis...

A1-kah itu..???

jika dengan suka membongkakkan ilmu yang ada...
bergaul bebas dengan yang bukan dengan mahramnya...
melepaskan kata2 kesat dan lucah terhadap rakan sendiri...
tidak menghormati yang lebih tua darinya..

emm..amat sedih hati penulis...

atau...

A1-kah itu...???

jika suka berkongsi ilmu yang dicampakkan kefahamannya oleh ALLAH...
pandai menjaga batas dalam pergaulannya antara adam dan hawa..
bisa menjaga mulutnya dari kata-kata yang kurang enak didengari..
pandai menjaga hati orang yang lebih tua...
dan menjaga antara yang HAK dan BATIL...

BG pendapat penulis...

biarlah diri ini lemah dalam akedemik..tetapi jangan sekali lemah dalam
sahsiahnya...
selalu kita lihat...orang itu berjaya dalm akedemiknya...
tapi..
solat fardhu nya hilang entah kemana...

pergaulannya bebas tiada batasan...


BIARLAH...
kita berjaya dalam bidang akedemik dan mantap akhlaknya...
jangan kita berjya dalam akedemik..
tetapi sahsiahnya...
hanya ALLAH yang tahu...


biarlah kita dilihat sebagai seorang dai'e dan khalifah...yang..
mantap ilmu akedemiknya...
serta....
menjadi marji'(rujukan) dalam hal-hal agama pd orang lain...
jadi lah seperti ANAS BIN MALIK...

seorang yang mantap dan mempunyai sahsiah yang tinggi..
lantaran tarbiyah yang diberikan oleh RASULULLAH terhadapnya....
lalu menjadikannya seorang yang berguna kepada orang lain...


tuntasnya...
biarlah kita membangun dan berjaya dalam akedemik...serta berjya dalam
sahsiahnya...

janganlah kita hanya berjya dalam akedemik...tetapi..sahsiahnya entah
kemana...

dan jika kita berjaya dalam akedemik dan sahsianya....
barulah itu yang boleh dikatakan...

A1 itu....

barulah di katakan..

seorang muslim dan muslimah yang gempak..
kerana berjya seimbangkan apa yang sepatutnya diimbangkan..


emm..
mugkin itu je dari penulis..
YANG BAIK DARI ALLAH..
YANG BURUK DATANG DARI HATI SI PENULIS YANG BERLUMURI DOSA INI...
YANG BAIK AMBILLAH SEBAGAI MUTIARA
YANG BURUK LONTARLAH JAUH KE ANGKASA...

wallahu'alam...


Thursday, July 30, 2009

pilihan raya 2 [the end]

bismillahhirrahmannirrahim..

Assalamualaikum kepada yang membaca dan mentafsir di blog guer yang dah lama tak sign in ni..

harap maaf kerna post kali ini mungkin agak terlewat untuk dipost..
kerna komputer guer baru pulih dari kecacatan yang tak diduga..

emm..

jadi keputusan bagi pilihan raya di bumi AL-AMIN,BANGI dah hampir dua minggu berlalu..(rasanya la kot)..
jadi guer hendak memberitahunya kepada kalian yang singgah sebentar di guernye blog ini..
mengenai keputusannya..

KETUA UMUM
EN. nu'man hani
TIMBALAN KETUA UMUM
CIK. husna
KETUA BIRO DISIPLIN
EN. ahmad waseem al-fidaa'
TIMBALAN KETUA BIRO DISIPLIN
CIK. shazwani
KETUA BADAN DAKWAH DAN ROHANI(BADAR)
EN. faridunnaim
TIMBALAN KETUA BADAR
CIK maryam afifah
KETUA BIRO KADET REMAJA SEKOLAH(MUSLEH)
EN.adam
TIMB. KETUA BIRO KADET REMAJA SEKOLAH(MUSLEH)
CIK. awatif
KETUA BIRO KOKURIKULUM
EN. khairi
TIMBALAN KETUA BIRO KOKURIKULUM
CIK. aimi ruzana
KETUA BIRO PENERBITAN
EN. afifi
TIMBALAN KETUA BIRO PENERBITAN
CIK yasmin
jadi inilah tampuk pemerintahan yang baru..
sory bebanyak pasal tak bagi nama penuh..
dan
biro keceriaan terpaksa di tolak keluar kerna ...
adalah sebab musababnya...guer tak tahu..
dan..
jawatan SETIAUSAHA AGUNG pun tak ada...
akhir sekali..
penulis memohon maaf atas kelambatan memberitahu keputusan ini..
kerna yang merangcang hanya diri penulis..
tapi yang membenarkan apa yang di rancang adalh ALLAH..
MAAF bebanyak...

Thursday, July 9, 2009

pilihan raya

kepada semua..

ASSALAMUALAIKUM..

fuhh..bahang pilihan raya kian terasa..
pilihan raya..???
mesti korang tertanya-tanya kan..
pilihan raya mana pulak nie...

ha..nie adalah pilihan raya yang berlaku di bumi AL-AMIN BANGI...
kini sudah sampai masanya..
dimana sekolah akan memulakan proses penukaran tampuk pemerintahan dalam
kalangan pelajar..

iaitu..MAJLIS KEPIMPINAN PELAJAR (MPP)bagi sesi 2009/2010...
jadi..
seperti biasalah...

kepimpinan MPP akan bertukarlah organisasi nye...
jadi..selepas habis pilihan raya ini..semua yang pegang jawata dalam
MPP..

akan bersara...

dan yang jadi pengawas...

kalau ada rezeki..akan terus menjadi pengawas...kecuali...

tingkatan 3 dan 5..dimana..
selepas pilihan raya ini..
mereka yang memegang jawatan akan di serahkan jawatan tersebut kepada orang
lain...

bagi menumpukan peperiksaan PMR dan SPM...


JADI..
tampuk kepimpinan akan berubah la..selepas ini..
dan esok jumaat bersamaan 10/07/09..akan di jalankan proses pilihan
raya...
dan calonnya...
terdiri daripada tingkatan 2 seramai 5 banin dan 5 banat..serta tingkatan 4
seramai 10 banin dan 10 banat..
tapi..kena undi 6 orang sahaja..

sebulum pilihan raya di buat..penamaan calon telah di adakan pada minggu
lepas..
dan kali nie..calon yang terpilih sahaja akan di undi..


tapi organisasi skolah tak berubah la..

haha..
jadi lepas nie..sape yang dapat jawatan tu..buat elok-elok...
dan lepas nie juga..
aku dah tak pegang jawatan..coz dah nak abis skolah...

tapi kena bersedia pegang jawatan di universiti plak..ha..ha..

blagok gile aku nie..

jadi nak citer tu je..
tak tahu nak citer ape dah..

walallahualam..
yang baik dari ALLAH ..
yang buruk datng dari aku yang lemah nie..

Monday, July 6, 2009

seorang nelayan dan seorang profesor marin..




fuhh....

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...


pergh..dah lama rasanya tak bukak blog nie...

sampai berhabuk tahap melampau..

emmm..

tiada kesempatan untuk aku menulis di ruangan ini..

kesibukan melampaui batas..

dan kebarangkalian untuk aku menulis dalam kesibukan ini..

hanya..20 peratus je...

dan post kali nie lah..kebarangkalian untuk aku menulis..


jadi...

ingin aku bawa suatu cerita yang kebarangkaliannya(hishh..asyik perkataan ni je..)korang semua dah pernah dengar dan mungkin dah beribu kali mendengarnya..


cerita mengenai


"SEORANG NELAYAN DAN SEORANG PROFERSOR.."


kisah bermula...


seorang prof. dari universiti terkemuka di rantau ini ingin menjalankan suatu penyelidikan yang berkaitan dengan marin..ataupun..pasal laut la..


jadi..prof ini ingin menjalankan penyelidikan nya di tengah laut...

lantas..

prof itu meminta seorang nelayan yang lebih 10 tahun berkecimpung dalam bidang pelayaran untuk membawanya ke laut untuk menjalankan penyelidikan..


jadi nelayan itu pun setuju...

lalu..

nelayan itu pun membawa prof. itu ke laut..


setelah prof. itu selesai menjalankan penyelidikannya..

mereka pun bersiap untuk pulang ke darat..


dalam perjalanan pulang..

prof. tersebut memulakan perbualan demi mengisi masa yang kosong dengan nelayan tersebut..


PROF. : sudah berapa lama encik dalam bidang ini..?

NELAYAN : dah hampir lebih sepuluh tahun..saya dalam bidang ini..


PROF. : oh..sudah lama sangat tu...

NELAYAN : dah..nie je kemahiran yang saya pandai...


PROF. : oh..jadi encik tak mempelajari bidang biologi ke...?(dengan nada

yang sombong)

NELAYAN : tak..saya hanya belajar sampai darjah 6 sahaja..

PROF. : kalau begitu..encik dah rugi 50 peratus dari kehidupan encik...aaa..

encik tahu pasal fizik tak...??

NELAYAN : tak tahu juga...

PROF. : bahaya tu..encik dah rugi 50 peratus dalam kehidupan ini..

JADI..secara keseluruhannya..encik dah rugi 100 peratus dalam kehidupan ini..(bercakap dalam nada yang sombong..)



nak di ceritakan..tengah mereka berbual-bual..ribut melanda di tengah laut...

ombak dengan tiba-tiba menjadi ganas lalu membalikkan kapal yang di naiki oleh profersor tersebut...
keadaan menjadi huru-hara...
prof. itu tercampak ke laut dan dapat berpaut pada kapal yang sudah terbalik itu..
lalu..si nelayan berkata...
NELAYAN : prof tahu berenang tak..???
PROF. : saya tak tahu berenang...
NELAYAN : jadi dengan itu..prof sudah rugi 100 peratus dalam kehidupan ini..
Lalu nelayan itu berenang meninggalkan profersor yang berlagak itu...
dan akhirnya..
prof. tersebut mati lemas...gara-gara tidak pandai berenang..
jadi point yang ingin aku sentuh kat sini adalah..
walau setinggi manapun ilmu yang kita pelajari...jangan kita perlekehkan orang yang cetek ilmunya..kerna..
tak semua orang yang cetek ilmunya boleh berjaya dalam hidup ini...
selain itu..
jangan lah kita bersikap meninggi diri dengan kebolehan yang ALLAH anugerahkan kepada kita..
harus diingat bahawa..ALLAH boleh menarik bila-bila masa sahaja kebolehan dan kepandaian yang di anugerahkan kepada kita..
wallallahualam..
yang baik dari ALLAH..
yang buruk itu datang dari diri penulis ini...


Thursday, June 11, 2009

"GUA AJAIB"

bisa di mulakan dengan

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM..

FUHH..
em kali nie nak citer skit pasal title kat atas tu..

kisah bermula...

Pada suatu hari..
joyah dan bapanya datang ke KUALA LUMPUR dan pergi membeli belah di sebuah
pusat beli belah..
ANAK-beranak nie baru pertama kali datang ke kuala lumpur nie..
mereka tak pernah keluar dari kampung..
so datang KL macam rusa masuk kampung la..
kemudian..
jalan punya jalan..
tiba-tiba si joyah ternampak sebuah lif...

lalu...

JOYAH:ayah..ape ke bendanya tu..??
AYAH:entahlah nak..ayah pun baru pertama kali
nampak benda tu...!
selepas itu...
seorang nyonya tua terbongkok-bongkok dan mengigil-gigil menekan
butang lift tersebut..
lalu nyonya tadi pun masuk kedalam pintu lif tatkala pintu lif
terbuka..dan pintu lif pun tertutup..
tidak lama kemudian...
pintu lif terbuka..
keluarlah seorang gadis cantik jelita..macam bidadari
syurga..
ayah terkejut..dan terlopong melihat situasi tersebut...
lalu ayah pun berkata..
AYAH:joyah..!!!kau pergi panggil mak kau
kemari..bawa mak jumpa ayah..
kita masukkan emak dalam "GUA AJAIB
"nie..
cepat...!!!!

so citer pun tamat..
apepun..
ape yang aku nak sentuh kat sini ialah...
kita hidup ..
jangan jadi seperti...
"KATAK BAWAH TEMPURUNG.."
hidup biar penuh dengan pengetahuan dan kemahiran..
jangan jadi seperti katak yang hanya duduk bawah tempurung..
kelak mudah di perbodohkan..
so tu je la..
wallallahualam...

Monday, June 8, 2009

SPM mesti lulus BAHASA INGGERIS..???

kat cameron nie..cantikkan..
bismillahhirrahmannirrahim..
emm..ape kata korang pasal nie..??
"SPM : LULUS BAHASA INGGERIS WAJIB"
SO..ape pendapat korang..??
mesti ke..??
atau pun tak perlu ke..??
tapi bagi aku..
pendapat aku..
LULUS bahasa inggeris..perlu dan wajib..
dan kalau boleh..dari segi pembelajaran..
kerajaan harus meningkatkan lagi sistem pembelajaran bahasa
inggeris..
bukan sahaja dari segi tatabahasa dalam bahasa inggeris malah
dari segi komunikasi dalam bahasa inggeris juga perlu ditingkatkan....
kalau dilihat dan ditafsir..
kebanyakkan pelajar dapat menulis dengan baik dalam bahasa
ini..tetapi kurang dalam berkomunikasi menggunakan bahasa antarabangsa
ini..
emm..tu pendapat aku ..
korang punye pendapat ape pulak..???
sila lah bagi pendapat korang kat tempat COMMENT AKU...
Dipersilakan dengan segala hormatnya...
untuk memberikan pandangan anda..
p/s: jangan pelik-pelik sudah..
-walallhualam-

dia..

suatu masa dahulu..ketika aku berada negara orang..sekarang tinggal
kenangan..
bisa dimulakan dengan..
-BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM-..
fuh..agak berhabuk gak kan blog aku ni..walau..beberapa hari tak update..
emm..tak pelah..
emm..cuti masih berbaki...dan aku ..masih still cam dulu..
aku penuhi masa cuti nie dengan mengarang benda pelik2..yang kadang2 aku pun tak paham..
so kali..
aku nak kongsi skit...ape yang aku buat..
DIA...
yang pertama bertakhta..
dalam sekeping hati..
yang suram sepi dan..
kosong..
datangnya membawa ...
seribu keceriaan..
dalam hidupku..
DIA..
ku abadikan dalam jiwa..
untuk melakar satu wacana..
yang aku tidak ketahui..
hadirnya mengundang sejuta persoalan..
siapakah DIA..??
dari manakah DIA..??
bersama siapakah DIA..??
hanya dia yang tahu
siapa DIRINYA...
NAMUN..
setelah aku ketahui..
siapa DIA.
dari mana DIA..
bersama siapa DIA...
rupanya..
DIA yang satu..
DIA yang menceriakan hidupku..
DIA yang mengajarku erti keimanan..
DIA mengajarku mengenal sejadah...
DIA mengajarku erti kepercayaan
tuhan..
hanya DIA..
yang layak diletakkan ..
di tempat teragung..
hanya DIA...
ALLAH yang maha esa...
emm..tu jelah ape yang nak aku kongsikan dengan semua..
harap memahami..
gerak lu...:)

Thursday, June 4, 2009

untukmu..



bisa di mulakan dengan ,,

bismillahhirrahmannirrahim...

huh..wanita..emm...

terimalah..

WANITA

kau digelar sebagai penyeri dunia..

hadirmu melengkap hubungan manusia..

bukan sahaja dirimu hiasan

malah adam turut sunyi tanpa si hawa...

akalmu senipis binaan rambut..

tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu..

jua hatimu bak kaca yang rapuh...

kuatkanlah ia dengan iman yang teguh..

terciptanya engkau dari rusuk lelaki...

bukan dari kaki untuk di alasi..

bukan dari kepala untuk dijunjung..

tapi dekat di bahu untuk dilindung..

bahkan dekat jua di hati untuk dikasihi..

engkaulah wanita hiasan duniawi..

mana mungkin...

tercipta bayangan yang lurus elok..

jika datangnya dari kayu yang bengkok..

begitulah peribadi yang dibentuk..

engkaulah wanita istimewa...

didiklah wanita dengan keimanan..

bukannya harta ataupun pujian ...

kelak tidak derita...

mengharap pada yang binasa..

engkaulah wanita teristimewa...

sayangilah insan istimewa..

bawa kelembutan bukan kelemahan..

bukan jua penghinaan dari tuhan..

bahkan sebagai hiasan kecantikan..

dari selemah yang lemah..

buat insan yang datang dan pergi..

dikala aku memerlukanya...

pergh..macam ada pape kan..

tak de pape pun sebenarnya..saje je..

wallahhualam..

Wednesday, May 27, 2009

untukmu wanita..


bisa di mulakan..

dengan..


-BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM-


wahai wanita solehah,...

jgn risau akn jodohmu krn muslimin yg bijaksana itu...

tidak akn terpaut pd wanita hanya pd kecantikan/lirikan senyuman,...

pd bicara manja yg m'goda/ pd pujuk rayu wanita yg meruntuhkan imannya....

sesungguhya lelaki itu adlh pemimpin kpd wanita. ...

andai belum sampai jodohmu,...

anggaplah bahawa lelaki yg kau nantikan sedang membina syakhsiah kepimpinannya utk memimpin dirimu....

krn pd diri wanita itu pasti ada kekurangan... & lelaki yg benar2 layak pasti akn hadir ...

utk melengkapkan kekurangan itu..
emm..
buatmu yang bernama wanita..

Tuesday, May 26, 2009

fuhh..akhirnya..


bisa di teruskan dengan kalimat..


-BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM-

FUHH...TEPAT JAM 1.15 petang..aku menamatkan minggu exam dengan menjawab..

kertas ADDMATH (k1)(k2)..

fuhh..lega rasanya..

ALhamdulillah ku ucapkan kepada mu ya ALLAH..

tanpa-MU..

aku mungkin terkapai-kapai di lautan exam yang panjang dan memenatkan..

tp akhirnya ku lepasi jua lautan exam itu...dengan kekuatan yang KAU berikan ke padaku untuk melayarinya..

emm..ini bukanlah lautan exam yang terakhir akan ku lalui..bahkan akan ada lagi beberap lautan yang akan ku renangi...

lautan yang akan menjadi tiket aku di dunia ini untuk terus maju..

lautan itu aku namakan sebagai ..SPM..

SPM..?? pandai2 la ..

k tu je..

akhirnya...

Sunday, May 24, 2009

exam[part 3]



ohh..bismillahhirrahmannirrahim..

fuhh..dah dua minggu aku melalui mid exam..fuhh..penat seh..

tp nak wat cammane..exam memang penatkan..(betul tak..???)

tp hati ku gembira..coz tinggal lagi dua paper yang harus aku tempuhi...

iaitu..

"PRINSIP PERAKAUNAN"

DAN

"ADDITIONAL MATHEMATIC'S.."

tapi..budak-budak lain dalam kelas aku tinggal satu paper
je..iaitu PRINSIP PERAKAUNAN..COZ dorang tak amik add math le..

so kepada yang amik add math hari selasa nie..jgn lupa tolong
aku..he..he..

p/s:

bape kerat la sangat budak-budak yang amik add math kat kelas
aku..rasanye cuma dalam 9 orang je kot..confirm sunyi giler time exam..dengar
bunyi kipas je nanti..ha..ha..

kepada yang tak amik add math..rugi je korang tak amik add
math..

he..he..

Friday, May 22, 2009

love..???

bisa di mulakan dengan

-BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM-


firstly..i want to share to all that read at my blog..

last week..

i have been read a book that writen by PROFESSOR MADYA DR
ZALINA ISMAIL...

SHE is lecturer in medicine science at UNIVERSITI KEBANGSAAN
MALAYSIA...

in her book "TEENAGE HEALTH AND HYGIENE"..

she mention that during teenage years , our body develops
physically and emotionally which result in an attractive feeling towards people
of the opposite gender...

this mean's that is naturall for us to suddenly like that boy in
our class or the girl next door..thats natural..

we can fall in love..that is the fitrah..in everybody..boy or
girl..women or men..

so my point is..

don't get too carried away by those feelings..love dosen't always
have to be about girlfriends or boyfriends..we can be in love..in fact we should
be..

check out the list below and see if you've loved them to the
fullest...

1)OUR CREATOR..

HE who gave us the chance to live and enjoy the wonderfull
things in life,protect us from harm and is always there for us..

2)OUR PROPHET

HE who gave us guidance by spreading the message of islam and
loved us untill the last moment of his health..

3)OUR PARENTS

SHE[mum] who carried us HEAVY things in her tummy for 9
months and went through a near-death like experience when giving birth of
us..HE[dad] who works day and night , ensures our safety and wellbeing...

after all they have done for us , they deserve every ounce of love
that we have..

heve you finished fullfilling your love to them..????

i'am sure everybody has not...so how can you love another when you
have not finished loving those who are far more important to you...

so..renung-renungkanlah...

-WALLALLAHUALAM-

Wednesday, May 20, 2009

lembaran itu..

subhanaallah..indahnya ciptaan ALLAH..bersyukurlah di atas
nikmat ini..

bisa di mulakan dengan LAFAZ..


-BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM-
di tengah kesibukan exam yang melampaui batas..di celah
kecapekan duduk selama 2 jam - 2jam 30 minit..untuk menjawab exam..
tergerak naluri ku untuk mengarang benda pelik2..untuk
meringankan beban otak yang sarat dengan..emm..fikirlah sendiri..
so terimalah..
"LEMBARAN ITU"
saat itu atma ku di palit nestapa...
akalku mengeluh letih..
jiwaku di amuk kegundahan yang melampau..
lalu..
lembaran itu ku buka..
helaian demi helaian aku..
aku singkap..
dan aku ungkap..
lalu..
tertancap mataku sebaris bicara ilahi...
"LA YUKALLIFULLAHU NAFSAN ILLA WUS'AHA..."
adapun ..
sungguh cinta ALLAH kepada aku...
halus irama pujukan-NYA
itulah wahana perjuangan ku..
wadah inspirasi..medium aspirasi hati..
untaian kalimah-NYA yang murni..
tetap kan aku pasak teguh..
dalam kalong nurani..
agar uraian bicara campera ilusi..
tidak sesekali akan ku lenyapkan arjuna ku ini..
daripada perdu sanubari..
Aku cinta lembaran itu!!!!....
hanya itulah yang mampu aku coretkan untuk post kali nie..
moga terhibur akan coretanku ini..
-WALALLAHHUALAM-

Monday, May 18, 2009

from your self [part two]

Bisa di mulakan dengan...





-bismillahhirrahmannirrahim-





so kali nie tak banyak yang ingin aku perkatakan..cuma hasil bahasa melayu
yang aku karang time tengah bosan-bosan selepas selesai aku m'jawab exam..

jadi..terimalah..

-UNKNOWN-

gemersik suara beralun

terkadang sayu menyentuh..

terkadang lembut membelai..

terkadang keras menghentam..

alunannya rima yang memukau..

bahlan si keras umar terduduk..

lantaran terdengar mendengar bait-bait
indah..

sarat dengan ilmu hikmah..

maka terucaplah syahadah..

saat itu ..

saat indah buat si huffaz..

terasa akrab dengan pencipta..

lantas mengalirlah seluruh kekuatan ..

ke segenap urat tubuh yang di ciptakan..

ke setiap nadi yang berdenyut..

ke setiap detik yang berlalu..

kekal segar di bawah lembayung
rahmat..

aku rindu zaman itu..

tika AL-QURAN menjadi satu kelaziman..

aku rindu zaman itu..

tika hidup dengan NUR IMAN..

EMM..harap tak membosankan..

memang mengarutkan..emm...tgh bosan punya pasal la nie..

tp harap memahami..

-WALLAHUALLAM-

laman sesawang

Blogger templates