Saturday, April 25, 2009

dapat tempat ke dua je...

sape lak nie..???macam aku je...

ha kalu nak tahu ni la sifu aku dalam jadi goalkeeper...
BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM....
uh..kepenatan masih terasa di sendi-sendi ku yang semakin sengal nie...
maklum lah dah meningkat umur...nie semua gara-gara main FUTSAL kat skolah ANJURAN PIBG kot..tak sure...
tapi tujuan futsal ini diadakan adalah untuk mengutip dana bagi pembangunan sekolah..selain dari itu..ianya dapat mengeratkan lagi ukhuwah itu...
ukhuwah dengan member..
ukhuwah dengan muallim..
ukhuwah dengan junior...
dan yang paling penting...
ukhuwah antara pak cik2 yang hadir...
team aku cuma dapat tempat ke dua(2) je..kalah dengan team muallim..itupun kalah penaltie je...tapi aku berpuas hati..walau tak dapat jadi johan..
puas hati sebab ...
team aku main happy go lucky..jadi tak la tension sangat...
akhir kata...
semua orang yang main dapat hadiah...yang tak main je tak dapat hadiah..padan muka,,sape suruh tak main...ha..ha...




Friday, April 24, 2009

diriku dalam kebosanan..

kenangan terindah saat berada di AL-AMIN ketika ini...VIVA VIRU...he..he..
bisa di mulakan dengan kalimah BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...
wargh...hr ni sabtu..
bosan tahap cipan di buat nye...
tak tahu nak wat ape...nak tido..malas lak..nak layan game...membazir je..surf internet..haram kejadah aku tak minat...
tapi akhirnya...
aku baca lah buku..dah nak SPM oi..lagi bagus...ilmu aku menaik...
dan lepas aku baca buku..aku pun baca la bahan sampingan..
SATU buku yang best...untuk jasad dan rohani...
jadi aku nak kongsi skit kata-kata dalam buku tu...
ini daripada...
HASSAN AL-BANNA"
sesungguhnya ramai orang yang mampu berkata-kata dan sedikit daripada mereka itu yang bertahan dalam beramal dan berkerja..
ramai pula daripada sedikit itu yang mampu bertahan pada waktu beramal dan sedikit daripada mereka itu yang mampu memikul bebanan jihad yang sukar dan berat...."
jadi renungkanlah..
semoga mengerti ape yang aku capapkan ini...

Sunday, April 19, 2009

cara memilih sahabat..

bisa memulakan dengan BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...

KALI nie nak citer sket cara untuk memilih SAHABAT..

antara NASIHAT yang boleh di ikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan AL-QAMAH( seorang sahabat nabi )kepada anak nya..

1)Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya,dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah,dia suka mencukupi keperluan kita..

2)Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan mu..dia suka menerima dengan rasa terharu,jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu,dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya)..

3)Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna,dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya..

4)Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya , pasti ia memberi , jikalau engkau diam ,dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu,dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu...

5) Sahabat yang jikalau engkau berkata ,ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya sahaja. jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakanya dan jika engkau berselisih denganya , dia suka mengalah untuk kepentinganmu...

akhir kata..
pandai-pandailah memilih sahabat..
jangan salah pilih sahabat sudah..

belajor freestyle bola jom...



videoJOM TENGOK NIE...

Friday, April 17, 2009

AKU HAMPIR MATI ....

BISA MEMULAKAN...dengan Bismillahirrahmannirrahim...

kali nie aku nak citer skit mengenai pengalaman pertama aku terhadap kereta...

satu pagi yang sejuk gile...hatiku tergerak untuk cuba belajar bawa kereta sahabat ku ...
membe aku pun ajar la..."ok..mula kena macm ni..bla..bla..bla..." aku pun ape lagi..cuba la try...tp...
aku bawak menggila..hampir nak langgar semua benda..ape lagi..aku terus tekan brek..tp yang peliknya kete masih laju lagi..aku rupanya salah pedal la..rupanya pedal minyak aku tekan..bukan brek...degup jantung ku ketika itu tersangatlah laju ...and then..ape lagi..terus tukar pemandu la..sebelum papehal yang lebih buruk berlaku disebabkan aku...
membe aku yang duduk kat sebelah dah nak kena HEART ATTACK..gara2 aku bwk kete la..
tp..nie merupakan pengalaman aku yang pertama bawak kete..sebab tu la jadi camtu...
tapi papehal pun..aku bersyukur kerna aku masih lagi hidup...ALHAMDULILLAH...
DAN...
pengalamn nie aku takkan lupakan...
DAN...
disebablan pengalaman pertama nie la..aku hampir mati..
bukan mati kena langgar..tapi terkejut coz langgar orang...ha..ha...
selepas pulang ke kamar peraduan..aku memikirkan perkara yang berlaku sebentar tadi...
best gak rupanya bawak kete ni...
walaupun hatiku gementar time tu...
dan lepas nie...aku akan cuba lagi try belajar bawak kete...sebelum belajar kat DRIVING SCHOOL....

HA..HA...

Sunday, April 12, 2009

remaja kita..

salam semua..
KALI NIE..
SEDIKIT ceritera yang ingin aku persembahkan buat tatapan umum...
post kali nie..
aku nak persembahkan hasil nukilan budak2 AL-AMIN...
hasil nukilan di mana ketika itu aku berada di tingkatan satu..
(budak baru time tu)...sempat pecah tingkap lagi time hari first masuk AL-AMIN...Kenangan ngeri yang tak kan ku lupakan seumur hidup...ngeri siot..

korang bace lah hasil nukilan seorang pelajar AL-AMIN NIE..


REMAJA KITA
"banyak perkara dalam dunia..
remaja juga yang menjadi mangsa..
sering di kutuk dan dikata..
apa nak jadi remaja kita..
macam-macam di ejek dan di cerca..
di manakah moral mereka...
bukan aku nak mengumpat atau mengata..
aku pun remaja juga..
tahu batas dan susilanya...
jangan ikut darah muda seperti kata orang tua-tua...
banyak hal yang menjadi cerita..
buang anak..lepak..punk..serta sosial lebih batasanya...
sikap malu yang ada di campak kemana>>>?
sungei wang plaza atau lubuk cina...
peliharalah moral kita..
adat kita harus di jaga...
bukan buat tatapan orang malaysia sahaja..
malah satu dunia..
jangan ikut depa..
cara depa tak sama dengan kita..
agama mengasuh kita menjadi insan mulia..
tingkah laku harus di pelihara..
nilai murni harus di pelihara..
hingga ke akhir hayat kita..
bukan sampai sini sahaja...
atau mengikut wawasan 2020 pula...
satu perkara aku nak kata..
jadilah insan yang berguna..
jangan menyusahkan mak bapak kita...
dengar nasihat mereka..
kalau setakat nak jadi kutu..
tak payah hidup lama-lama...
menyusahkan kerajaan sahaja..
aku taklah sebaik mana..
setakat nak jadi manusia..
mayarakat masih boleh terima..
hidup kita sama sahaja..
tiada beza antara yang telah tiada..
tiada beza antara papa kedana dan berharta..
semua ketentuan ALLAH yang MAHA ESA...
akhir kata dari aku..
sebagai remaja..
lu pikir la sendiri..
masing2 dah boleh bezakan bruk dan baik..
salam alaik////

Tuesday, April 7, 2009

....People Said....

diriku dalam pengembaraan yang belum ku tahu di mana penghujungnya..moga ALLAH
mempermudahkanya...
BISMILLAHHIRRAHMNNIRRAHIM..
sudah lama rasanya aku tak mencapap ape2 kat blog aku nie..
sibuk la katakan..
tapi akhirnya..
dapat jugak aku..
post sumtin..
kali nie..terimalah...
KATA ORANG..
ZAMAN MUDA MUDI PALING BERHARGA..
HARGAILAH..
JANGAN BERSESALAN DI HARI MUKA..
KATA ORANG JUGA..
SEGLANYA BERMULA DARI MINDA ...
CITA-CITA BOLEH MENJADI NYATA..
TETAPI KATA MEREKA JUGA...
HENDAK SERIBU DAYA..
MAHU SERIBU DALIH..
KATA ORANG..
MENGEMBARALAH KE MANA-MANA..
KAU AKAN LIHAT PELBAGAI RAGAM MANUSIA...
TANYAKANLAH NASIHAT MEREKA..
AMBIL IKHTIBAR DARINYA..
NESCAYA KAU AKAN BERJAYA..
KATA ORANG LAGI..
UKIRLAH KENANGAN DIATAS BATU..
PASTI BERKEKALAN TAKKAN HILANG..
CORETKANLAH KEKESALAN DIATAS PASIR..
PASTI KAN PERGI BERSAMA GELOMBANG..
SAUDARA DAN SAUDARI KU...
HARGAILAH MASA MUDA MU..
TINGGIKAN CITA-CITA MU..
PERHATIKANLAH SEKELILINGMU..
BERUSAHALAH SEGIGIHMU..
BIARKANLAH MASA TELAH BERLALU...
MAJULAH...
BANGUNKAN DIRIMU DAN ORANG LAIN...

laman sesawang

Blogger templates