Thursday, September 17, 2009

cinta si afifah


salam semua yang membaca dan mentafsir di ruangan ini..
Naiem merupakan salah seoarang penuntut di UNIVERSITI OF BIRMINGHAM,LONDON...menjadi penuntut dalam bidang perakaunan di sana..kini sudah 2 tahun die menetap disana..di london..naiem lebih suka hidup bersama rakyat london sendiri berbanding hidup dalam jamaah islam itu sendiri..
biasalah kalau kita hidup di bumi orang..lepas itu bergaul terlalu rapat dengan rakyat negara itu..maka budaya mereka akan sikit-sikit akan meresap ke dalam jiwa..lebih-lebih lagi budaya buruk...Naiem ni mempunyai satu sifat..die suka sangat minum arak..maklumlah..hidup bersama teman sebilik yang minum arak juga..memang akan mudah terpengaruh la kan..lebih-lebih naiem tidak mempunyai asas iman dan agama yang kuat..
setiap malam..naiem akan bersama-sama teman2 asingnya akan ke bar untuk minum bersama yang lain..tidak kira lah malam minggu atau malam biasa..dia akan tetap minum bersama rakanya..sampaikan nak makan pun mesti ada arak..tak bleh miss untuk minum arak..
nak di jadikan cerita...selepas tamat semester kedua..akan bermulalah semester ketiga bagi naiem..dan tatkala kakinya melangkah ke kelas untuk semester yang ketiga..dia terpandang seorang gadis yang ayu rupa parasnya..baik budi bahasanya..muslimah dari gayanya...anggun bak bidadari syurga lah katakan...naiem melihat gadis tersebut sehingga terlanggar tiang lampu..akibat terlalu terpesona dengan dengan keayuan gadis tersebut..
mulai dari saat itu..dia bertekad untuk mengenali gadis tersebut..dan akhirnya naiem mengenali gadis tersebut..namanya ANIS AFIFAH..tapi gemar di panggil AFIFAH sahaja...yang lebih menggembirakan naiem ialah..afifah juga belajar dalam bidang yang same dengannya..PERAKAUNAN...cuma afifah adalah junior naiem...tapi itu tidak menghalangnya dari memikat hati si afifah..dan afifah juga berasal dari malaysia..itu lebih mengembirakan naiem..
tetapi sayangnya..afifah mengetahui yang naiem sentiasa suka untuk minum arak..lalu dia tidak menyukainya...di saat itu..naiem mula untuk berubah supaya tidak minum arak lagi demi si afifah..hubungan naiem dan afifah bagaikan pinang di belah dua..persahabatn yang tiada akhirnya..akrab bagai tali yang tidak boleh terbuka ikatanya..
persahabtan mereka telah hampir sebulan terjalin..tetapi..sayang..afifah terpaksa di panggil pulang ke malaysia..lantaran ibunya yang sakit..
pemergian afifah adalah pergi tidak akan kembali..kerana dia terpaksa sambung pelajaranya di malaysia demi menjaga ibunya..pemergian afifah telah meragut hatinya..tatkala afifah pergi dalam hidupnya...naiem sentiasa menangis sambil meratap wajah afifah di dalam gambar yang di simpan naiem..
naiem menangis sambil terkenang memorinya bersama afifah..
suatu hari.."TING TONG"..handphone naiem berbunyi menandakan ada SMS yang masuk..naiem melihat di skrin talefonnya..tertera nama JOHN rakan sebiliknya..lalu naiem menekan butang "read" untuk membaca mesej tersebut....."hei naiem come join us..you have long time don"t drink with us again..come join us..we wil wait you at usuall place..afifah is not here..she going home right..forget her..come join us for drink at bar..we wait you.."
so citer pun tamat kat situ..
agak2 naiem akan kembali tak pada tabiat lamanya itu...???
pada kebiasaanya,bila sesorang yang berada dalam situasi naiem..tidak mustahil untuk naiem balik ketabiat lamanya...kerana naiem berhenti minum arak bukan kerana dia merasakan minum arak itu adalah satu dosa..tetapi kerana AFIFAH...
jadi penulis ingin kaitkan sedikit dengan ramadhan yang kian berakhir ini..jika seseorang itu berhenti melakukan perkara2 jahiliyah di dalam bulan ramadhan demi bulan ramadhan itu sendiri..maka tidak mustahil selepas ramadhan berakhir..insan tersebut akan kembali melalukan kejahilanya itu..kerna brubah di sebabkan ramadhan..tapi selepas ramadhan jadi setan balik..
tetapi..jika seseorang itu menghentikan perkara jahiliyah itu demi mencari MARDHOTILLAH atau REDHA ALLAH..maka sangatlah beruntung dan kejayaan berpihak padanya...
jadi kepada semua..ramadhan kian berlalu..
apakah yang kita dapat dari ramadhan kali ini..???
tepuk dada tanya iman anda..
bukan..
tepuk dada tanya buka puasa nak makan ape...
EPISODE 2 [ SYAWAL]\
SEMPENA HARI RAYA yang kian mendatng ini...
marilah sama-sama kita merenung dan mentafsir sebuah hadith dari rasulullah yang di riwayatkan oleh ANAS BIN MALIK..,berkaitan dengan konsep hari raya...menurutnya..RASULULLAH bersabda..hari raya yang sebenarnya bagi orang beriman ada pada 5 keadaan...
1) setiap hari ia berjalan dan bertemu seorang yang beriman dan tidak melakukan sebarang dosa,maka itulah hari raya baginya...
2)hari keluarnya dari dunia dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan..
3)hari menyeberang titian siratul mustaqim dan selamat dari bncana jatuh kedalam api neraka..
4)hari masuk syurga dengan selamat dan terlepas dari api neraka..
5)hari ia menatap wajah ALLAH Ta'ala...
di kesempatan ini juga,,,,
penulis ingin mengucapkan...
"SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI"
MAAF ZAHIR DAN BATIN
MOGA DI MAAFKAN SEGALA SALAH DAN SILAP PENULIS SELAMA PENULIS BERGIAT DALAM BLOGER INI..
Wallahu'alam
yang baik dari ALLAH..
yang buruk dari penulis..

4 comments:

Aisyah said...

happy eid :)

naim said...

to i-sya

same-same gak..
selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

Anonymous said...

salam....ana harap ape yg nta taip dlm ni... adalah dr hati yg bnr2 ingin mncari hidayah dr-NYA..bkn krne AFIFAH...hanya mengingatkn,jgn trse....

naim said...

to anonymous

insyaallah..hati ini bnr2 ingin mencari hidayah-NYA..let see..afifah just name..nothing more than that..by the way..hati ini x terase pun..trimas dan syukran kerna mengingatkan diri yang lemah ini..

laman sesawang

Blogger templates