Thursday, February 12, 2009

kenapaakudiuji!!!!!!

muallimah yang ku sayangi...tersenyum bagaikan seorang ibu mithali...he..hee...:)
jauh aku merenung ...banyak yang ku pikirkan...





Bismillahhirrahmanirrahim...






wargh..



lama rasanya tak update blog gue nie..



maklumlah..zaman dah berubah..dunia dah maju..



banyak perkara perlu dilakukan ..tu pasalla tak dpt nak post pape..cbuk gile...



tapi ALHAMDULLILLAH kerna Allah memberikan aku kesempatan untuk aku mengepost sumtin kat blog aku nie...






k la..sejak kebelakangan nie aku sentiasa teruji ngan mcm2 perkara termasuklah perasaan ku terhadap si kaum hawa..tetapii bukanla aku nak citer masalah aku..



tapi pasal...





"KENAPA AKU DIUJI"


LANTAS...


aku teringat lak pasal firman ALLAH yang bermaksud...




"APAKAH MANUSIA ITU MENGIRA BAHAWA MEREKA DIBIARKAN MENGATAKAN:


'kami telah beriman ," sedangkan mereka tidak diuji ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka,maka sesungguhnya ALLAH mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta..."




apabila aku terbca maksud ayat ni...aku pun merasa bersyukur kerna aku diuji...merasakan diri dekat dengan ALLAH apabila aku diuji atau teruji...




tetapi..kadang2 tu aku ...




AKU TAK DAPAT BENDA YANG AKU IDAM-IDAMKAN




LALU...


aku terpikir mengenai ...




"BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU PADAHAL IA AMAT BAIK BAGI MU, DAN BOLEH JADI PULA KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU,ALLAH MENGETAHUI SEDANG KAMU TIDAK MENGETAHUINYA...."


emm..betulgak..kadang2 tu benda yang aku idamkan tak dapat..mungkin ia amat buruk bagiku...






tapi..kadang2 aku merasakan bahwa ujian aku terima adalah sangt berat...


"KENAPA UJIAN SEBERAT INI.."




Maka sahabat ku memberitahu bahwa..




"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupanya...."


betul gak tu..Allah itu maha mengasihani dan sayng ke pada hambanya...



kadang2 aku merasakan yang ujian yang dihadapi terlalu berat hingga menyebabkan aku terkesima sedikit...


lalu muallimah yang ku sayangi memberikan mutiara kata kepada ku...

naim..renungankan firman ALLAH NIE...


"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati ,padahal kamulah

orang-orang yang paling tinggi darjatnya,

jika kamu orang yang beriman..."


TAPI bagaimana hendak ku hadapi semua ujian ini...

lantas....terimbas memoirku terhadap ayat nie...


"Wahai orang2 yang beriman!

bersabarlah kamu (dalam menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara2 yang berkebajikan ), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih drpd kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah2 sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya kamu berjaya(mencapai kemenangan)..."


"Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat , dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk.."
betul gak...
tapi ...
APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA UJIAN IN...???

"Sesungguhnya ALLAH telah membeli dr orang2 mu'min , diri , harta
mereka dengan dengan memberikan syurga untuk mereka..."
betulgak tu..
kadang2 setiap kali diuji..kita terpaksa berkorban harta dan tenaga ..tapi semua itu akan dibalas syurga ALLAH...
TAPI KEPADA SIAPA PERLU AKU BERHARAP....
"cUKUPLAH Allah bagiku, tidak ada tuhan selain darinya..hanya kepadaNYA
aku bertawakal..."
kadang2 tu jugak aku aku dah terasa untuk berputus asa dalam menghadapi segala ujian yang di tomahkan ke pada ku...
lalu sahabatku ku memberikan kata penguat untuk ku...
"Dan janganlah kamu berputus asa daripada Rahmat ALLAH. sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat ALLAH melainkan kaum
yang kafir..."
sampai disini sahaja...
segala yang baik datangnya dari ALLAH...
SEGALA yang buruk dalam penulisan kali nie...
datang nya diriku yang hina ini...





No comments:

laman sesawang

Blogger templates